5 maj 2012

Knallgrön aprikos- & spenatpuré för små

De flesta vuxna veta att gröna grönsaker är bra för en. De flesta små barn gör vad för något som helst för att undvika grönt. Vera har kommit in i en period där det minsta gröna blad ska petas bort. Jag har funderat kring detta och känner ett ansvar för att göra min dotter bättre vän med den gröna maten. Det är då efterrätter kommer in i bilden. Vera älskar fortfarande sina efterrättspuréer och här såg jag min chans att smyga in lite gott & grönt. Denna kombo av spenat, torkade aprikoser och banan är helt knallgrön i färgen och jag var en aning nervös när jag presenterade den för henne. Först såg damen lite tveksam ut. Men efter en stunds fundering provsmakade hon och konstaterade att ”den var god!”. Ett noll till grön mat. Purén kan serveras till alla över 12 månader.
4 små portioner
12 st torkade aprikoser, blötlagda i vatten i minst 3h
2 dl färsk spenat, löst packad
1 fair trade banan

Gör så här:

Mixa ihop allt till en slät puré och servera! Kan förvaras i kylen i upp till 4 dagar och går bra att frysa in.

8 kommentarer:

Jenny / Ekomamma i stan sa...

Vilket bra tips!

E äter (fortfarande) grönt men har lite svårt att veta hur hon ska få i sig bladen, så det här är verkligen en toppensak att laga här hemma!

Anonym sa...

Hej. Vad synd att du använder svavlade aprikoser...dom osvavlade och miljövänliga för kropp och natur, är ju bruna... Men tack för ett bra recept!

Ann-Louise sa...

@ Jenny: Vad roligt att du gillar purén! Jag får i Vera gröna blad i pesto och smoothies oxå, men aldrig om jag serverar dem synliga. ;)

@ Anonym: Jag instämmer helt! I vanliga fall brukar jag använda osvavlade men denna gång fick jag tyvärr inte tag på några men ville laga purén ändå. :)

Em sa...

Bra tips - den ska jag testa här hemma!

Rut älskar verkligen sina efterrättspuréer, sötpotatis+äpple+katrinplommon är favoriten tätt följd av broccoli+svarta vinbär+banan och avokado+banan+potatis.

Anonym sa...

Både jag och lilla A tycker att det blev gott, om än rätt sött. Men tyvärr blir den inte (åtminstone inte i mitt kök) sådär ärtigt grön med osvavlade aprikoser utan mer åt det brungröna hållet.
/ Helena

Ann-Louise sa...

@ Emmi: Vilka bra tips! Dessa kombinationer ska jag genast testa på Vera. :)

@ Helena: Purén på bilderna gjordes på osvavlade torkade aprikoser och precis som du skriver så blir den mörkare i färgen då man använder sig av osvavlade.

Joacim sa...

Hej! Vi testade denna lilla delikatess hemma idag och barnen älskade den!

http://www.matkoma.se/2012/07/hulkpure/

Har själv börjat matblogga nyligen och är lite tveksam till det här med att låna/kopiera recept. Från tidningar och böcker känns det ju inget konstigt men när jag skulle lägga upp det här tänkte jag efter några gånger. Som jag ser det har vi bloggen delvis för att anteckna och komma ihåg vad vi lagar och eftersom jag inte vet om du mot all förmodan skulle plocka bort din blogg om en vecka så vill jag ju gärna samla recepten i sin helhet där jag vet vad som händer med dom. Sen är ju nästa fråga då om det är "okej" att ändra namnet på rätten och om man kan ta instruktioner och ingredienser rakt av eller ska man formulera om samma sak på ett annat sätt? Vanligtvis kanske man ändrar några ingredienser eller gör på ett lite annorlunda sätt och då löser det sig ju automatiskt men ett enkelt recept som det här har ju inte mycket utrymme till variation.

Är nyfiken på hur du som hållt på ett tag ser på det.

Ann-Louise sa...

@ Joacim: Vilken fin blogg du har och vilka söta tvillingar! :D
Om jag bloggar om någon annans recept brukar jag alltid ange det som källa eller att jag har blivit inspirerad av det och ha med en länk till det ursprungliga receptet.
Mycket glädjande att jag har kunna sprida inspiration i ert kök och jag ser fram emot att följa er blogg framöver.