20 maj 2012

Stekt ris med broccoli och sojabitar

Jag kan lätt bli stressad av att ha ett tofupaket liggandes i kylen. De gånger jag köper hem ett utan att ha en specifik rätt i tankarna slutar oftast med att tofun hinner bli dålig innan den har blivit uppäten. Ett bra alternativ är att ha torkade sojabitar hemma. Bitarna är suveräna på att suga åt sig marinader och går snabbt att göra i ordning. Till den här rätten brukar jag koka råriset och marinera sojabitarna ett par timmar innan jag ska laga maten, ibland till och med dagen innan. Därefter tar det mindre än tio minuter att steka ihop maten. Så länge jag petar bort all koriander ur Veras mat slukar hon rätten med god aptit.

4 port.
7,5 dl kokt råris (ca 2 dl okokt)
1 broccolibukett, skuren i mindre buketter
2 dl Kung Markattas torkade sojabitar alt. 1 pkt fast tofu, skurna i mindre kuber
1 msk japansk soya
2 ekologiska ägg
2 vitlöksklyftor, finhackade
1 msk färsk ingefära, finhackad
ca 8 cm purjolök, fint skivat
1 dl färsk koriander, finhackad
½ dl rostade sesamfrön, valfri sort
2 msk kokosolja

Marinad:
2 msk japansk soja
1 msk sesamolja
1 msk färsk ingefära, finhackad

Gör så här:
Koka riset enligt förpackning. Koka sojabitarna enligt förpackning, gärna i lite soja. Blanda ihop marinaden i en mellanstor skål och blanda ner de varma, färdigkokta sojabitarna. Låt marineras i minst 20 minuter, gärna längre. Ångkoka broccolin i ca 5 minuter. Kyl därefter ner bitarna i kallt vatten.
Vispa ihop äggen och sojan. Värm kokosoljan i en stor stekpanna på medel värme. Tillsätt ingefära, vitlök och purjolök och stek försiktigt i 30 sekunder tills det börjar dofta. Tillsätt sojabitarna tillsammans med marinaden och stek i ytterligare några minuter. Tillsätt därefter broccolibitarna och fortsätt steka tills de är genomvärmda. Rör därefter ner riset och äggen och stek alltsamman. Tryck ner och vänd runt riset tillsammans med äggröran mot stekpannans botten med hjälp av en stekspade och stek ihop allt tills riset är varmt och äggröran har stelnat. Ta av från värmen och toppa med rostade sesamfrön och färsk koriander. Servera omedelbart.


12 kommentarer:

Matarkivet sa...

Ser riktigt fräscht ut! Och så söta pinnar. :)

M. sa...

låter gott :)

du kan frysa tofu, det är dessutom suveränt för då blir man av med en del av det vatten som finns i den samt att det blir lite fastare konsistens :)

önskar dig en underbar vecka :)

Ann-Louise sa...

@ Matarkivet: Tack tack! :)

@ Molly: Vilket suveränt tips- tack!

Kira sa...

Ser riktigt gott ut! Jag har samma problem, tofun blir alltid oanvänd, konstigt hur det alltid blir så?

Evalinn sa...

Bra tips, har inte tänkt på att det kan finnas torkat!

Helena sa...

Eftersom vi har precis samma problem med tofun (som jag dessutom helst köper i en speciell affär och därför också köper när jag råkar vara där och inte när jag tänkt laga något med den) blev det den och inte sojabitar (som jag är lite rädd för). Gott hur som helst!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Hahaha, åh, jag känner igen mig helt i tofustressen! Jag har ett halvt paket tofu liggande i kylen i detta nu, som sett sina bättre dagar. Men jag behövde inte hela till rätten jag köpte tofun för, och nu har det inte blivit av att jag använt det sista... Känns ju totalt meningslöst att vänta tills den blivit dålig och slänga den - så det kanske får bli ditt stekta ris imorgon; jag älskar ju råris och broccoli är favoriternas favorit!

Ann-Louise sa...

@ Kira: Tipset ovan med att man kan frysa tofun kan bli vår räddning. Utöver soyabitarna förstås...

@ Evalinn: Perfekt att ha hemma då man ska rensa lite i skåpen och behöver lite protein i maten.

@ Helena: Mycket glädjande att maten blev god och nästa gång måste du våga dig på soyabitarna. ;)

@ Alex: Vad roligt att du gillar de övriga ingredienserna, du & jag gillar ju ofta samma mat. :)
Hoppas att den sista tofun tillslut gick åt!

lilla my sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
lilla my sa...

Hej,
Ser väldigt gott ut! Vi har just en tofu i kylen som inte blivit använd, ännu...Har nog det mesta hemma och ska prova ditt recept idag!
Lykke och jag kommer till dagis och hälsar på 12/6, är Vera där då? Lykke pratar mycket om "mina barn i Göteborg" ;)
Hej så länge! /Hanna

Amy's piece of cake sa...

Stekt ris är jättegott, brukar göra dagen efter för då är det inte så kladdigt längre.

Hur går det för dig, mår du bra? Och hur mår magen/bebisen?

Ann-Louise sa...

@ Lilla My: Vad roligt att höra att Lykke fortfarande kommer ihåg barnen på Lilla My. :)
Vera kommer att vara där då och kommer bli jätteglad över att få träffa Lykke igen! Hoppas maten blev god och att ni trivs bra i ert nya hem.

@ Amy: Stekt ris är ett himla smart sätt att piffa till gammalt ris på, liksom att göra potatisplättar av gammal mos. :)
Jag mår bara fint och har börjat få upp järnvärdena igen. Har dock haft mycket att göra på jobbet vilket är anledningen att det har varit lite tyst på bloggen på sistone.