2 februari 2012

Berikande broccolidaal för stora & små

Kylan har slagit till och utanför fönstret finns ett vitt vinterlandskap som ropar mitt namn. Jag har ännu varken åkt längskidor eller skridskor utan istället fokuserat på långpromenader och pulkaåkande. Efter en dag ute skriker min kropp efter värmande comfort food och då sitter den här krämiga broccolidaalen som ett smäck. Den går snabbt att laga och receptet kan enkelt fördubblas.
Rätten kan lätt anpassas till bebisar och längre ner finns en variant för våra småkompisar. Beroende på din bebis ålder kan du anpassa konsistensen. Rätten är lämplig att servera från sex månaders ålder.

Berikande broccolidaal för stora

2-3 port.
1 msk kokosolja
1 tsk spiskummin
1 tsk senapsfrön
½ purjolök, fint skuren
1,5 dl röda linser, avsköljda
1 broccolihuvud, skalad & finhackad (ca 5 dl)
3 dl vatten
2,5 dl ekologisk kokosmjölk
1 msk soja
½ tsk salt
zest och juice från ½ citron
½ tsk gurkmeja
½ tsk garam masala
½ tsk chili flakes
2 dl råris alt. jasminråris
salt

Gör så här:

1. Värm oljan i en stor kastrull på medel värme. Häll i spiskummin, senapsfrön, lök och linser. Stek tills fröna börjar poppa och löken mjuknat något.
2. Tillsätt broccoli, vatten, kokosmjölk, gurkmeja, garam masala, salt och chiliflakes. Koka upp, sänk värmen och låt puttra i 20 – 25 minuter. Rör runt då och då. Koka riset enligt förpackningen.
3. Tillsätt eventuellt mer vatten om dalen verkar för tjock. Tillsätt soja, citronzest och juice och smaka eventuellt av med salt. Servera omgående gärna tillsammans med en stor klick tjock yoghurt.

Berikande broccolidaal för små
Ca 4 bebisportioner

1 msk fint skuren purjolök
½ dl röda linser, avsköljda
1,5 dl broccolibitar, finhackade
1,5 dl vatten
1,5 dl kokosmjölk
½ msk rapsolja
lite citronjuice
lite spiskummin
lite gurkmeja
½ dl vitt ris, ex. grötris

Gör så här:

Värm lite olja i en medelstor kastrull och stek löken försiktigt. Den ska inte ta färg. När den har mjuknat tillsätt övriga ingredienser förutom citronjuicen. Koka upp allt och sänk därefter värmen. Låt gryta puttra på svag värme i ca 20 – 25 min, eller tills riset är genomkokt. Om det blir för torrt tillsätt extra vatten. Rör ner lite citronjuice och servera tillsammans med en klick tjock yoghurt. Om din bebis föredrar slätare mat mixa den med en stavmixer tills du har fått en bra konsistens. Rätten går bra att frysa in.

7 kommentarer:

Katarina sa...

Ja, vissa rätter vill man ha till olika årstider! Ser väldigt gott ut, som vanligt! Ha det bra, kram!

SARA sa...

Åh, det här var helt klart ännu en maträtt helt i min smak. Jag gjorde en dubbel laddning till middag igår, så nu har vi njutit av maten två dagar i rad. Passar precis som du skriver perfekt efter pulkaåkning och snöbollskrig!!

Amy's piece of cake sa...

Spännande med broccoli i daal! Annars gör vi i Gujarat den enbart på olika bönor/linser. Ser fin ut!

Matarkivet sa...

Detta recept är helt i min smak och tack och lov något min mage klarar av! Bokmärker direkt!!

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Detta får mig genast att undra över vad du har för väder i Singapore just nu? Min föreställning är att det alltid är varm & somrigt med mängder av blommor. :)

@ Sara: Du är en mycket klok kvinna som dubblade receptet. Jag älskar rester och då känns det som om någon annan helt plötsligt har trollat fram maten.

@ Amy: Gott! Då kanske jag kan hitta ett recept på det hos dig? Ska genast kolla. :)

@ Matarkivet: Yay!

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

ÅH GUD vad gott! Jag ÄLSKAR broccoli och ÄLSKAR vanlig daal. Det här låter lysande <3

Anonym sa...

Mums, min nya favoriträtt! Jösses så gott det var!
Sara H