28 november 2012

Kryddig havrekrossgröt med perismon


Att laga gröt kan ta tid. Mer exakt cirka 40 minuter ifall man vill äta havrekrossgröt, a k a Steel Cut Oats. Men det är då storkok kommer in i bilden. I måndags gjorde jag en rejäl sats med gröt som räcker till fem frukostar. Gröten blir både krämig och med härligt segt tuggmotstånd och är helt klart min favoritgröt.

Med första advent runt knuten så tänkte jag att det kunde passa att smaksätta gröten med julens kryddiga smaker såsom apelsin, ingefära och kanel. Persimon är i säsong nu och fruktens sötma lyfter kryddornas smaker. Om ni inte har smakat på persimon tidigare så se till att den är ordentligt mogen innan ni äter den. Annars smakar den riktigt illa och är nästintill oätlig. Släng gärna på en näve rostade hasselnötter och kokosflingor ovanpå och om du är på riktigt dekadent humör så ringlar över lite lönnsirap...

5 port.
1,3 l vatten
2 dl färskpressad apelsinjuice
zest från 2 ekologiska apelsiner
3,75dl havrekross, ex. Saltå kvarn
1 tsk malen kanel
1 tsk vaniljpulver
½ tsk finsalt
½ tsk malen ingefära
lite muskot
2 msk chia- alt. linfrön

Topping: 2 st tärnade persimon, några nävar rostade hasselnötter och kokosflingor.

Gör så här:

Koka upp vatten och juice i en stor kastrull. Tillsätt salt, kryddor och dina oats. Vispa därefter ner chiafröna utan att de klibbar ihop. Sänk värmen och låt gröten småputtra, som en vulkan utan lock i 35-40 minuter. Om du vill att gröten ska vara tunnare koka något kortare tid. Om du gillar tjockare gröt (som jag) låt den koka lite längre.




2 kommentarer:

Marie sa...

Vilka underbara bilder, kan riktigt känna konsistensen i munnen. Ska nog köpa mig lite havrekross jag med!

Anonym sa...

Jag instämmer med föregående talare, dina bilder är fantastiska!

Hoppas att allt är bra med er!