22 maj 2015

Istanbulsallad med rostade valnötter, granatäppelsirap och surkål

Vilken matstad Istanbul är. Vad sägs om färskpressad granatäppeljuice från ett gatustånd, ljuvliga dofter från kryddmarknaden, mängder med olika ostar eller världens godaste oliver? Jag har aldrig någonsin ätit så många oliver under en och samma helg och jag njöt av varenda en.

Oliver serveras både till frukost, lunch och middag och tillslut kändes inte en måltid komplett utan dessa små godingar. Mina favoriter var de lättorkade svarta gemlikoliverna. Så otroligt smakrika och salta. En annan favorit var bittra, gröna oliver fyllda med apelsinbitar. En otippad kombination som funkade!

I Turkiet har man även en lång tradition av att pickla allt från ägg och grönsaker till frukt. Genom att kombinera salta oliver, krämiga ostar och syrliga, picklade grönsaker lyckas man skapa måltider som harmonierar perfekt.

Under vår sista kväll åt jag en sallad på restaurangen Journey där den här sagolika balansen uppstod (där förövrigt Turkiets hipsters och kändisar hänger...). Picklad vitkål, färska örter och oliver som toppades med granatäppelsirap, olivolja och hemmagjord yoghurt. Som tillbehör åt jag ugnrostad butternut squash vars sötma parades ihop perfekt med den syrliga vitkålen.

Rätten är alldeles för god för att bara serveras på Journey och därför har jag återskapat en variant av den till er. Att använda färska örter som sallad istället för enbart smaksättare är något jag har lärt mig av Yotam Ottolenghi och som jag numera älskar. I den här salladen ska det vara flera nävar av örter i. Dessutom kunde jag inte låta bli att slänga ner belugalinser och smulad fetaost i salladen också. Enjoy!

4 port
1 stor butternut squash, ca 800 g
1 dl belugalinser, rensade
3 dl surkål
1 dl rostade valnötter
50 g färsk dill, avsköljd och grovt hackad
75 g färsk bladpersilja, avsköljd och grovt hackad
50 g ruccola, avsköljd och grovt hackad
50 g milda salladsblad, ex. rödbetsblast, spenat, manchésallad, avsköljd
100g fetaost

Dressing:
½ dl extra virgin olivolja
1 msk granatäppelsirap
2 msk färskpressad citronjuice
½ tsk flingsalt
½ tsk honung
¼ tsk dillfrön

Tillbehör: turkiska svarta oliver

Gör så här:
Tvätta och kärna ur squashen. Skär den i större, jämnstora bitar, gnid in i olivolja, salt och peppar och grädda i mitten av ugnen på 200 ° i ca 20 minuter. Rör runt efter halva tiden. Koka linserna al dente i vatten i ca 12 minuter. (Passa den noga så att de inte blir för mjuka). Häll av vattnet och låt linserna svalna. I ett durkslag pressa ur överflödig vätska ur surkålen. I en glasburk skaka ihop ingredienserna till dressingen. I en stor skål blanda ihop sallad, surkål, örter och linser tillsammans med dressingen. Toppa med valnötter och smula över fetaosten. Servera tillsammans med den ugnsrostade butternut squashen och turkiska svarta oliver.

2 kommentarer:

Charlotta Ljungblad sa...

Åh herregud i himmelriket, vad det här låter gott. Hördu kompis, ska du inte hålla någon kurs om barnmat snart? Jag och Callen behöver lite inspiration!

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Jag tror verkligen att du hade gillat salladen och älskat Istanbul! Till hösten ska jag hålla en kurs om mer vego för familjen riktat till familjer med barn från ca 1 års ålder och uppåt. Jag kommer även att hålla en kurs där du kan laga mat tillsammans med ditt barn. Klara är dock lite lite för liten för den tror jag... ;)