4 maj 2015

En enkel soppa

Jag tillhör dem som äter soppa året runt. Kanske har det sin förklaring i att jag bor i Göteborg, där det regnar oftare än vad de flesta vill erkänna. Den här soppan blev till när jag hade ett par gamla grönsaker i kylen och behövde rensa skafferiet. Men lite röda linser, kokosmjölk och grönsaker kommer man faktiskt rätt långt. Äppelcidervinäger i soppor är ett väldigt enkelt sätt att ge smakerna en rejäl skjuts. Maten får en djupare och klarare smak, utan att smaka som vinäger. Allting liksom förhöjs och kommer till sin rätta.

Det kanske verkar lite konstigt att ha rostad kokos på en soppa men här funkar det! Till rätten serverade jag quinoa men du skulle lika gärna kunna ha råris, hirs eller mathavre till. För en barnvänlig variant uteslut cayennepepparn.

Avslutningsvis vill jag berätta att nästa vecka så åker jag till... Istanbul! Jag har länge drömt om att åka dit och jag ser otroligt mycket fram emot det. Nu behöver jag eran hjälp om vad och vart jag och mannen ska äta? Hit med alla era tips!

4-6 port.
1 purjolök, den vita delen, tunt skivad
3 vitlöksklyftor, finhackade
flingsalt
ca 1 krm cayennepeppar (efter tycke och smak)
1 medelstor sötpotatis, skalad och tärnad
1 stor morot, skalad och skivad
1 liter grönsaksbuljong
1 dl röda linser, avsköljda
1 burk ekologisk kokosmjölk
rivet skal och juice från 1 lime
några teskedar äppelcidervinäger
1 msk kokosolja att steka i

Tillbehör: rostad kokos, saltrostade pumpakärnor och exempelvis mathavre eller quinoa

Gör så här:
Värm kokosoljan i en stor kastrull. Fräs purjolök, morötter och sötpotatis tillsammans med salt tills purjon har mjuknat. Tillsätt vitlök och cayennepeppar och fräs i ytterligare en minut. Häll i grönsaksbuljong och linser och koka upp soppan. Sänk värmen och låt sjuda under lock tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt kokosmjölk och lime och låt puttra i några minuter. Mixa soppan slät i en blender eller med en stavmixer. Smaka av med äppelcidervinäger, en tsk i taget tills soppan har fått en fyllig och klar smak. Smaka av med cayennepeppar och salt. Servera i skålar toppat med rostad kokos, saltrostade pumpakärnor, en skopa mathavre och extra cayennepeppar. Soppan är ännu godare dagen efter och går bra att frysa in.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Gud vad gott det låter. Den här måste jag försöka mig på. Undrar bra i vilket skede du tillsätter de röda linserna? Många tack för en inspirerande sida!

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tack för påpekandet! Linserna ska åka ner i grytan tillsammans med buljongen. Lycka till med maten!

Anonym sa...

JÄTTEGOD

Niklas sa...

Ha det kul i Istanbul! Jag var där en gång för länge sedan och minns att det var härligt att ta många tepauser på små traditionella fik i små gränder. Maten kommer säkert att vara fantastisk!

beata sa...

gud va gott det här måste jag prova