4 oktober 2013

Vaniljrooibosgröt med torkade bär

Med höstens kyliga intrång har jag den här veckan startat dagen med gröt. Men inte vilken gröt som helst. Som den quinoamissbrukare som jag är har jag byt ut de vanliga frukostgrynen mot quinoa för en proteinrik och mättande variant. Smaksatt med rooiboste, vanilj, lönnsirap, och torkade bär har magen fått vakna upp till milda, söta och snälla smaker.

För övrigt är det ju kanelbullens dag idag. I senaste numret av Vi föräldrar delar jag och kidsen med oss av vårt favoritrecept – dinkel- och dadelkanelbullar. Baka, ät och njut!

Tid: 20 min
4 port.

3 dl vita quinoa
2 st vaniljrooibostepåsar
2 dl vatten
4 dl mjölk, valfri sort
1 msk linfrön
1 dl torkade mullbär
½ dl torkade blåbär
1 msk lönnsirap
½ tsk vaniljpulver

Till servering: Valnötter, mjölk och gärna några extra bär.

Gör så här:
Brygg 2 dl starkt rooiboste med tepåsarna. Skölj av quinoan i hett vatten. Koka upp samtliga ingredienser i en mellanstor kastrull. Sänk värmen och låt puttra under lock i ca 15 minuter eller tills all vätska har absorberats. Servera omgående toppat med hackade valnötter, några extra bär och en skvätt mjölk.

5 kommentarer:

M. sa...

Låter något som jag måste testa :)
Önskar dig en fin helg :)

Anonym sa...

Låter gott! Jag gillar quinoa, men har inte provat det till frukost än.

Ann-Louise sa...

@ Molly: Tack det samma och prova vetja! Jag bjöd min mamma på detta till frukost idag och hon gillade gröten. :)

@ familjenlalloo: Om du gillar quinoa så tror jag att du kommer att digga den här gröten!

Kjersti sa...

Att smaksätta gröten med te var ett nytt och djärvt grepp, som jag definitivt tänker apa efter i någon form, grötoman som jag är. Tack för kul tips!

Unknown sa...

Underbara bullar. Nästa gång ska jag ha ännu mer fyllning. :-)