16 april 2012

Tahinidressing med chipotle

En god dressing kan lyfta vilken sallad som helst. I synnerhet gäller detta tahinidressingar. Den här friska varianten ringlar jag över allt från en enkel hög med grönsaker till falafelrullar. Ibland så händer det att jag doppar grönsaksstavar i den. Och självklart så dubbeldoppar jag. Chipotlepulvret jag använde mig av hade rejält med krut i så att dagens sallad toppades även men en stor klick turkisk yoghurt för att tona ner hettan.

ca 2 dl

0,75 dl tahini utan salt
juice från 1 citron
1 vitlöksklyfta
1/8 tsk chipotlepulver eller efter tycke och smak
vatten att späd ut med
1/2 tsk flingsalt

Gör så här:

Mortla vitlöken och saltet tills du får en slät massa. Mixa ihop massan tillsammans med de övriga ingredienser och lite vatten i en blender eller med en stavmixer tills dressingen blir slät. Späd ut med mer vatten tills du får önskad konsistens. Smaka eventuellt av med mer salt. Ringla över på sallader, smörgåsar, falafelrullar eller doppar grönsaksstavar i den. Dressingen kan förvaras i kylen i upp till en vecka. Vitlökssmaken kommer dock att öka med tiden.

5 kommentarer:

Moma sa...

Gott, jag gör oftast vinigrettdressingar men den här lät ju som att den är värd att testas!

Kim sa...

Det är sällan jag gör dressingar, men den här lockade mig. Får väl göra en rejäl laddning sallad också!

Amy's piece of cake sa...

Så god den låter, chipotle me like. Köper du pulvret i en vanlig affär?

Ann-Sofi MATSAFARI sa...

Vilka vackra bilder:) Jag blir jättesugen!

Matarkivet sa...

Slurp! Jättebra att få tahinirecept, jag tycker om smaken men kommer sällan på något bra att använda det till. Tack!