28 april 2012

Heavenly Halloumi!

Jag älskar halloumi. Inte bara är den rolig att äta, med sitt gnisslande ljud, den är dessutom både farligt god och lättanvänd. I den här våriga salladen har jag valt att para ihop osten med sparris och tomater. Ringla över lite olivolja och citron så har du en salt, frisk och enkel sallad. Passar fint till en förrätt eller varför inte servera den tillsammans med fiskbiffar, potatis och en yoghurtsås.

Halloumi- & sparrissallad

4 port.
en knippe sparris (ca 12 st)
ett paket halloumi
12 körsbärstomater
ca 1 msk färskpressad citronsaft
olivolja
nymalen svartpeppar

Gör så här:

Bryt av den grova delen på sparrisen. Detta gör du enklast genom att bestämt bryta av den nedre delen av stjälken. (Sparrisen bryts naturligt där det mjuka övergår till det alltför grova vilket slängs.) Ångkoka sparrisen i ca 10 minuter. Halvera tomaterna. Skär halloumin i mindre tärningar. Värm lite olivolja i en stor stekpanna och stek bitarna tills de har fått en gyllene färg. Strö ut sparrisen och tomathalvorna på ett stort fat. Pressa lite färsk citron över grönsakerna och ringla över olivolja. Toppa med halloumin och dra några varv med pepparkvarnen över. Servera genast.

12 kommentarer:

Fröken Dill sa...

Halloumi är snabbt att tillaga och fantastiskt gott! Måste absolut köpa med ett par paket när vi åker till landet över helgen. Tack för tipset, salladen lät väldigt god!

Katarina sa...

Ja, halloumi är farligt god och salladen ser så fräsch ut!

Tove sa...

Salladen ser jättegod ut! Innehåller ju bara mina favoriter, tänk att jag inte tänkt på att para ihop de till en sallad. :) Måste testa!

Amy's piece of cake sa...

Kan bara instämma med de övriga, halloumi är bara så himla gott! Brukar grilla den mmm. Ja, sparris är också gott med men tyvärr så tål jag inte det då magen protesterar... önskar er en finfin helg!

Ann-Louise sa...

@ Frk Dill: Det känns tryggt och bra att alltid ha ett paket halloumi i kylen. ;)

@ Hovkonditorn: Tack!

@ Tove: Kul att du gillar ingredienserna! Utöver halloumi så ä-l-s-k-a-r jag även sparris och vill passa på att äta det så mycket som det bara går nu när de är i säsong.

@ Amy: Stackars dig som inte tål sparris. :( Testa gärna att byta ut den mot ångkokt broccoli vetja!

Millas Hälsoblogg sa...

Hallomi är riktigt gott. Nu var det länge sedan jag åt det.

Moma sa...

Sparris är ju så gott, jag köpte två stora vita tyska sparris på Hötorget igår, kalas!

Yevonde sa...

Åh vad smaskigt! Jag har hittat din blogg nyligen och vill bara säga att den är fantastiskt fin! Jag blir otroligt inspirerad och kommer nog provlaga många recept! Mums!

Matarkivet sa...

Halloumi + sparris? Genious!!

mumsfillibaba sa...

Vilken underbar sallad! Halloumi gillas i detta hemmet o är alltid med när vi grillar.

Ann-Louise sa...

@ Milla: Då kan denna rätten vara ett startskott för en ny halloumiperiod. :)

@ Moma: Vit sparris har jag aldrig tillagat men skrivs genast upp på min to-do-lista.

@ Yevonde: Tack för de snälla orden och vad kul att du hittade hit!

@ Matarkivet: Haha - tack!

@ Sophie: Det är nästintill syndigt att grilla utan halloumi. Som att slösa på ett väldigt gott tillfälle. ;)

Lena sa...

Vilket bra recept och vilken fin blogg//
Lena