10 augusti 2015

Grön belugalinssallad med brytbönor

Holy moly! Jag har världens bästa recept som jag måste dela med mig av till er – en nötfri prinsesstårta! Som dessutom är bakad utan tillsatser, färgämnen, eller raffinerat mjöl. Nästan för bra för att vara sant. Men bara nästan. Jag är dock helt slut efter att ha firat Veras 6-årsdag igår så att receptet får bli en cliff-hanger. Tills dess bjuder jag er på en sallad som vi bjöd vår släkt och våra vänner på.
Mellan lekar och tipspromenad dukade jag fram en stor vegetarisk buffé där salladen blev ett friskt och lätt inslag. Mitt mål för Veras födelsedag var att stå i köket så lite som möjligt för att istället kunna ägna min tid åt födelsedagsbarnet. Med lite förarbete slänger du ihop den här mättande men samtidigt lätta salladen på bara några minuter. Koka linserna och brytbönorna i förväg och låt dem marineras i dressingen, gärna ett helt dygn. Precis före servering så är det bara att vända ihop dem med salladsblad och tomater. Voilà – maten är klar!

6-8 port.
2 dl belugalinser, rensade och avsköljda
300 g gula brytbönor
1 ½ ask blandade salladsblad
ca 30 körsbärstomater, hälften halverade
½ dl saltrostade solroskärnor
en näve skalade hampafrön

Dressing:
4 msk extra virgin olivolja
2 msk äppelcidervinäger
zest och juice från 1 citron
4 tsk honung
2 schalottenlök, finhackade
flingsalt och nymalen svartpeppar

Gör så här:
Koka belugalinserna i vatten i ca 15 minuter. Passa dem noga så att de inte kokar sönder. De ska vara al dente när de är klara. Häll av vattnet. Skär av ändarna på brytbönorna och halvera dem. Ångkoka bönorna i två minuter och kyl därefter ner dem i en skål med kallt vatten. Häll av vattnet när de är nerkylda.

Dressingen: Lägg löken i en mindre skål och häll över vinägern. Låt dra i 5 minuter innan du vispar ihop detta med övriga ingredienser. I en stor glasburk eller skål rör ihop dressing, belugalinser och brytbönorna. Låt dra i minst 20 minuter men gärna längre, exempelvis över natten. Precis före servering rör ihop linserna med salladsblad och tomater. Toppa med saltrostade solroskärnor och en näve skalade hampafrön. Servera rumstempererad.

1 kommentar:

Kim sa...

Blir oerhört sugen på att ställa till med fest! Men vego-buffé!