21 juni 2015

Het tomatsås med rostade grönsaker

På midsommarafton blev jag bjuden på en förträfflig tomatsås som vi åt tillsammans med grillad portabellosvamp, majskolvar, halloumi och sallad. Sedan dess har jag varit helt besatt av såsen och har inte kunnat sluta klura kring hur jag skulle kunna återskapa den. Idag slog jag till med en sats och redan vid första försöket blev jag nöjd.

Jag hamnar lätt i yoghurtträsket när jag ska ha sås till min mat. Det är både gott och enkelt att bara toppa maten med en klick turkisk yoghurt. Men efter midsommar känner jag ett sug av att bryta detta mönster och äta mera veganskt. Då blir den här såsen perfekt. Till middag åt vi den tillsammans med tacos med limelinser och imorgon har jag tänkt servera såsen tillsammans med en massa grillat. Eller kanske som pizzasås. Barnen rynkade näsan åt den men om några år så kommer de säkert att uppskatta den...

Om du vill ha en ännu hetare sås så dubbla mängden chilifrukter eller ha i cayennepeppar. Du skulle även kunna mixa grönsakerna släta tillsammans med färsk persilja eller koriander för extra piff.

ca 4 dl
500 g ekologiska kvisttomater
2 ekologiska röda paprikor
2 gula lökar
1 röd chilifrukt
2 msk olivolja + extra att pensla med
flingsalt och nymalen svartpeppar
2 tsk äppelcidervinäger

Gör så här:
Värm ugnen till 225°. Halvera tomaterna. Halvera och kärna ur paprikan och chilin. Skala och dela löken i stora bitar. Lägg alla grönsaker förutom chilin på en plåt och pensla med olivolja. Salta och peppra. Rosta i mitten av ugnen i ca 20 minuter. När det återstår 10 minuter lägg även i chilifrukten. Låt svalna lite. Mixa grönsakerna släta tillsammans med 2 msk olivolja och äppelcidervinägern. Servera. Såsen håller sig i kylen i upp till 5 dagar och går bra att frysa in.

6 kommentarer:

Sara på Vardag.nu sa...

Åh, så gott! Lite rostade grönsaker får det nog flytta in i den tomatsås jag planerat att göra för att frysa i9n i påsar för framtida behov. Tack för inspirationen!

Ann-Louise sa...

@ Sara: Såsen är perfekt att fylla frysen med och skulle även kunna användas som pizzasås. :)

Charlotta Ljungblad sa...

Du och såser alltså. Match made in heaven!

Magnus sa...

Kan man lägga till några vitlöksklyftor i ugnen?

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: What can I say - jag älskar såser. :) Min veganutmaning går för övrigt utmärkt och jag än inne på min tredje dag.

@ Magnus: Ett par ugnsrostade vitlöksklyftor i såsen tror jag skulle kunna bli hur gott som helst! Rosta dem med skalet på som du därefter skalar bort så blir de riktigt söta och goda.

Nadia Andersson sa...

WOW! Ser verkligen himmelskt god ut. Detta måste vi testa vid nästa grillning!