8 juni 2012

Kokospannacotta med hallonsås


Pannacotta är förföriskt enkelt att laga och ingredienserna är få. Både pannacottan och såsen kan tillagas en dag eller två i förväg, för att därefter smidigt plockas fram som en elegant efterrätt. Använd helst ett ljust rårörsocker eller ljus muscavadosocker så att pannacottan inte blir mörk i färgen.

Anpassats utifrån ett recept ur "Super Natural Cooking".
6 port.
Kokospannacotta

1 burk kokosmjölk
3 dl mjölk, valfri sort
0,75 dl ljus muscavadosocker alt. ljus rårörsocker
¾ tsk agar agar pulver
¼ tsk vaniljpulver
rapsolja till formarna

Hallonsås
250 g frusna hallon
0,5 dl dl ljus muscavadosocker alt. ljus rårörsocker
zest och juice från ½ ekologisk citron

Gör så här:

Börja med pannacottan. Smörj 6 runda små formar (ex. ramekins) i lite rapsolja och ställ åt sidan. Ta fram en mellanstor kastrull och häll i kokosmjölk, mjölk, socker, vaniljpulver och agar agar pulver. Rör runt och låt stå i 10 minuter så att agar agar pulvret löses upp. Värm försiktigt tills ingredienserna börjar småputtra. Vispa runt och låt puttra i några minuter. Häll över i de förberedda formarna och låt svalna i kylen i minst en timme.

För att göra hallonsåsen koka ihop bären tillsammans med citronsaften, skalet och sockret. Låt puttra i några minuter och låt svalna.

Servera pannacottan antingen i formarna eller upp och ned vända i en mindre skål toppat med hallonsåsen.




13 kommentarer:

Katarina sa...

Mums vad gott! Och roligt med agar-agar istället för gelatin.

Martina sa...

Kokosmjölk i pannacottan låter spännande!

Kim sa...

Kokosmjölk i pannacotta - ja men varför inte?!
Bra med tips på agar-agar, har hemma men det har varit svårt att veta hur man ska dosera. Så nu när du testat så vet jag ju. :)

skogis sa...

Hej! Läser ofta din blogg och nu är jag gravid, hurra! Här ska lagas riktig barnmat om några månader, tack för alla fina recept!
Min fråga till dig:

Vad tänker du om bisfenoldebatten?? (apropå senaste kokosreceptet)
Tackar för svar!

Hedda sa...

Pannacotta och kokos är två av mina favoriter... Tror jag måste prova de tillsammans så som du gjort!

Ann-Louise sa...

@ Hovkonditorn: Eller hur!? Så koolt vad man km hitta på med alger.

@ Martina: :)

@ Kim: Det är bara att börja experimentera vetja!

@ Skogis: Stort grattis & jag hoppas att bloggen kommer både dig & din bebe till användning. Ang. bisfenoldebatten så tänker jag undvika de produkter på burk som det finns andra alternativ till & följa debatten vidare.

@ Hedda: Jag älskar alla slags puddingar! Hoppas att pannacottan faller dig i smaken.

Mat för en dam sa...

Men gud det ser ju helt galet gott ut!! Åh! Måste prova.

jag gjorde vegansushi igår med inspiration från My New Roots med quinoa istället för ris. Ett hett tips!

Kolla in: http://matforendam.blogspot.se/ :D

Amy's piece of cake sa...

Gott! Agar Agar har jag inte testat...

Alexandra - Kärlek på tallrik sa...

Åh, jösses!! 1) kokosmjölk i - vilket genidrag! 2) agar agar har jag inte vågat testa, det ger ingen bismak eller så? 3) jag ÄLSKAR muscovadosocker, jag tänkta mig att det passar bra i den här pannacottan! 4) Vilken UNDERBAR sommarbild <3

Ann-Louise sa...

@ Mat för en dam: Din sushi såg fantastiskt god ut!

@ Amy: Prova vetja!

@ Alex: Tack för dina snälla och upplyftande ord! Agar agar ger ingen bismak så vitt jag kan känna och det är bara att instämma att muscovadosocker är grymt gott. :)

Anonym sa...

Mums, det här måste jag prova! Försökte mig på en kokoslimepannacotta för något år sen och det gick INTE. Limen gjorde att gelesockret aldrig stelnade, så traumatiserad av den erfarenheten har jag avhållit mig från kokos i pannacotta. Men med agar istället för gelesocker kanske man vågar peta i lite limejuice också...? ;-)

Moma sa...

Du har så många fina bilder och bra, lite annorlunda recept, du borde ge ut en kokbok!

Tant Gul sa...

Mmm..hur gott som helst. Och mycket uppfriskande med kokosmjölken.